amlak emertat

نکات مهم هنگام استعلام زمین قولنامه ای

نکات مهم هنگام استعلام زمین قولنامه ای

خرید و فروش زمین قولنامه‌ای نیز همچون انواع ملک‌های فاقد سند رسمی، در کشورمان بسیار متداول است. اما در این نوع معاملات بایستی حسابی حواس جمع بوده و تمام نکات قانونی را مورد بررسی قرار دهید تا در آینده دچار مشکلاتی احتمالی مختلف نشوید. یکی از این راهکارها، استعلام زمین قولنامه ای می‌باشد که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

زمین قولنامه ای به چه زمینی گفته می‌شود؟

قبل از این اینکه بگوییم زمین قولنامه ای چگونه زمینی است و برای استعلام زمین قولنامه‌ای چکار باید کرد، ابتدا برایتان معنا و مفهوم قولنامه را بیان خواهیم کرد. قولنامه در واقع موافقت نامه کتبی می‌باشد که بین خریدار و فروشنده یا وکلای قانونی دو طرف برای انجام معامله در آینده نوشته می‌شود و به امضای دو شاهد بالغ می‌رسد.
در بیان عموم، قولنامه با مبایعه نامه اشتباه گرفته می‌شود. مبایعه نامه که بسیاری آن را همان قولنامه می‌دانند، یک سند عادی است که در کشور برای انجام بسیاری از معاملات رواج داشته و ارزش کمتری نسبت به سند رسمی دارد. در صورتی که قولنامه در ابتدای کار بین طرفین برای انجام معامله نهایی با شرایط مورد توافق دو طرف در آینده‌ای نزدیک، مکتوب می‌گردد. در نهایت زمین با انتقال سند یا نوشتن مبایعه نامه در دفتر املاک معتبر یا دفاتر ثبت اسناد رسمی، از طرف خریدار به فروشنده انتقال میابد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت قولنامه و مبایعه نامه کلیک کنید.
زمین قولنامه‌ای، زمینی است که بنا به دلایل مختلف سند رسمی ندارد و به صورت قولنامه‌ای (با نوشتن مبایعه نامه) مورد معامله قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که در معامله ملک و زمین قولنامه‌ای، دقت و حساسیت بیشتری لازم است تا در آینده مشکلات قانونی به وجود نیاید.
پیشنهاد می‌شود برای معامله زمین، علاوه بر مراجعه به دفاتر املاک دارای جواز یا دفاتر ثبت اسناد رسمی، فردی آگاه به قوانین ملکی یا وکیل کاربلد را حتما همراه خود داشته باشید. زیرا تنها نوشتن یک بند اشتباه می‌تواند مسائل مختلفی را از لحاظ قانونی در آینده برای شما به وجود آورد.

معامله یک زمین فروشی
خرید زمین

هدف از استعلام زمین چیست؟

بالاتر متوجه شدیم که منظور از زمین قولنامه‌ای چیست، حال برایتان خواهیم گفت که چرا استعلام زمین قولنامه ای یا سند دار بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مراحل و در واقع ابتدایی‌ترین کاری که پیش از انجام معامله زمین قولنامه‌ای باید صورت بگیرد، استعلام آن است که بنا به اهداف زیر انجام می‌شود:

  • با استعلام زمین، اطمینان حاصل می‌کنید که زمین مورد نظر شما مالک دیگری جز شخص فروشنده ندارد.
  • می توانید متوجه شوید که زمین ورثه‌ای است یا خیر. چراکه طبق قوانین کشور، معامله قطعه زمین ورثه‌ای شرایط خاص خود را دارد.
  • یک موضوع بسیار مهم دیگر که در استعلام زمین قولنامه ای مشخص می‌شود، وقفی نبودن آن است.
  • با استعلام زمین قولنامه ای همچنین متوجه می‌شوید که جزء مرتع، حریم جنگل، رودخانه و جاده نیست و به دولت تعلق ندارد.
  • در استعلام زمین قولنامه‌ای و سند دار، اطلاع می‌یابید که زمین در رهن بانک و مصادره‌ای نیست.
  • مختصات و متراژ دقیق زمین مشخص می‌گردد.
  • در نهایت هم از کاربری زمین اطلاع دقیق پیدا می‌کنید. برای مثال؛ فردی به اشتباه قطعه زمینی زراعی یا کشاورزی را خریداری کرده و سپس به ساخت ویلا در آن زمین اقدام می‌نماید. در نتیجه همان طور که در اخبار نیز بسیار شاهد هستیم، به دلیل اینکه زمین فاقد صلاحیت و مجوز قانونی جهت ساخت و ساز است، توسط ارگان‌های مربوط تخریب می‌گردد.

مشاهده فایل های فروش زمین در دماوند

متراژ و مختصات دقیق یک زمین
متراژ و مختصات دقیق زمین

سامانه استعلام

استعلام زمین قولنامه‌ای و دارای سند، به دو روش حضوری و آنلاین امکان پذیر است. جهت استعلام آنلاین، می‌توان از درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا همان سامانه “ثبت من” به نشانی اینترنتی my.ssaa.ir استفاده کرد. البته در استانی مثل تهران، از طریق سایت “تهران من” نیز این امکان وجود دارد.

سامانه ثبت من
درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

مراحل استعلام زمین قولنامه ای

برای استعلام زمین قولنامه ای بایستی مراحل زیر طی شود:

  • در ابتدا وارد مرورگر خود شده و در قسمت آدرس بار، نشانی my.ssaa.ir را وارد نمایید یا “سامانه ثبت من” را در گوگل سرچ کنید.
  • حال برای اینکه بتوانید استعلام زمین را بگیرید، می‌بایست در سامانه مربوط ثبت نام کنید. با کد ملی و شماره تلفن این کار را انجام دهید.
  • سپس در سامانه، روی گزینه «اسناد رسمی» کلیک نمایید.
  • در مرحله بعدی لازم است گزینه “پیگیری استعلام الکترونیک ملک” را انتخاب کنید.
  • حالا می‌بایست کد 18 رقمی که در واقع “شناسه یکتای استعلام” می‌باشد را وارد نمایید.
  • در نهایت روی دکمه “ارسال” کلیک کرده و منتظر نتیجه باشید.

نکته: توجه نمایید که استعلام زمین قولنامه ای فقط توسط کد ملی مالک زمین، ممکن است!

مشاهده فایل های فروش زمین در رودهن

استعلام زمین از شهرداری

امکان استعلام زمین و به صورت حضوری از شهرداری نیز ممکن می‌باشد. برخی از افراد این روش را مطمئن‌تر دانسته و از این طریق اقدام می‌نمایند. برای استعلام زمین به روش حضوری از شهرداری به موارد زیر توجه نمایید.
صاحب زمین می‌تواند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به دبیرخانه شهرداری منطقه قرارگیری زمین مراجعه کرده و استعلام لازم را بگیرد. لازم است بدانید امکان استعلام از شهرداری، توسط فرد عادی که صاحب زمین نیست، وجود ندارد.
برای استعلام حضوری از شهرداری، در هنگام انتقال سند می‌توان از دفتر ثبت اسناد رسمی یا املاک معتبر و دارای مجوز، نامه ای دریافت کرده و آن را به شهرداری محل قرارگیری زمین برد. در نتیجه این نامه، شهرداری نیز نتیجه را اعلام می‌نماید. البته این کار هم باید توسط مالک زمین انجام شود.
دقت نمایید که استعلام زمین قولنامه ای از شهرداری و حتی سامانه ثبت من، فقط برای آن دسته از زمین‌هایی که دارای سابقه ثبتی (کد رهگیری) هستند، امکان پذیر است.

سخن پایانی

استعلام زمین قولنامه‌ ای از اساسی‌ترین و واجب‌ترین کارهایی است که بایستی قبل از خرید زمین به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی در آینده انجام پذیرد.

املاک امرتات

سوالات متداول

  • زمین قولنامه ای چیست؟

زمین قولنامه‌ای، فاقد سند رسمی ثبت شده است و به روش قولنامه‌ای (از طریق تنظیم مبایعه نامه در دفاتر ثبت اسناد رسمی یا دفاتر املاک معتبر) مورد معامله قرار می‌گیرد.

  • چرا استعلام زمین قولنامه ای قبل از خرید مهم است؟

استعلام زمین قولنامه‌ای یک روش مطمئن جهت پیشگیری از وقوع هرگونه مشکلات قانونی احتمالی در آینده برای خریدار می‌باشد. در همین مقاله اهداف استعلام زمین دقیق ذکر شده است.

0/5 (0 دیدگاه)

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه