amlak emertat

منطقه دماوند کجاست ؟

منطقه دماوند کجاست

دماوند به­ دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از مناطق سرسبز و دیدنی ایران به شمار می‌ رود. رشته کوه البرز که این شهر در دامنه آن قرار گرفته، منطقه ‌ای بکر با طبیعتی زیبا و بی ‌نظیر است؛ علاوه ­بر مناظر طبیعی، شهر دماوند دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است که آن را به مقصدی خوش آب ­و هوا برای گردشگران تبدیل کرده است. اگر می‌ خواهید دقیقا بدانید دماوند کجاست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شهر دماوند کجاست؟

منطقه دماوند کجاست ؟ شهر دماوند در استان تهران واقع شده و در دامنه ‌های جنوبی کوه دماوند قرار گرفته است. این شهر در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران، در مسیر جاده تهران-فیروزکوه قرار دارد و یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای ایران به شمار می ‌رود و قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌ گردد. این شهر از 2 بخش اصلی تشکیل شده است: بخش قدیمی شامل محله ‌های درویش، قاضی، چالکا و فرامه که در مرکز شهر هستند و بخش جدید شامل محلاتی چون گیلاوند، ولیران، روح ‌افزا، چنار شرق، شلمبه، حصار بالا و اصطلک که در حاشیه شهر واقع شده‌ اند؛ تشکیل شده است.

شهر دماوند دارای آب و هوای کوهستانی بوده و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. دماوند به­ دلیل طبیعت زیبا و جاذبه‌ های گردشگری فراوان،  یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران محسوب می ‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد برای اجاره روزانه ویلا در دماوند اقدام می کنند.

مناطق پوشیده از برف در شهر دماوند
آب و هوای دماوند

آب و هوای دماوند

شهر دماوند به­ دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، دارای آب و هوای کوهستانی بوده و زمستان‌ های سرد و برفی و تابستان‌ های معتدلی دارد. زمستان‌ های دماوند سرد و پر برف است. میانگین دما در این فصل بین ۱۰- تا ۰ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و ارتفاع لایه برف در برخی نقاط به بیش از ۵ متر می‌ رسد؛ اما در تابستان ‌های دماوند، آب و هوا معتدل و مطبوع بوده و میانگین دما بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد.

عواملی مانند ارتفاع زیاد از سطح دریا و نزدیکی به کوه دماوند که یک آتشفشان خاموش است، باعث می ‌شود دماوند نسبت به مناطق اطراف آب و هوایی سردتر داشته باشد؛ بنابراین آب و هوای کوهستانی با زمستان ‌های سرد و تابستان ‌های معتدل از ویژگی‌های اقلیمی شهر دماوند به شمار می‌ رود. آگاهی از اینکه دماوند کجاست و چه هوایی دارد، به شما کمک می ‌کند تا بهتر درباره اقامت یا سرمایه‌ گذاری در املاک در دماوند تصمیم بگیرید.

مزایای سفر به دماوند

حال که متوجه شده ‌اید دماوند کجاست، باید به طبیعت بی‌ نظیر و زیبای آن به­ عنوان یکی از مزایای اصلی آن اشاره کرد؛ که شامل کوه‌ های سر به فلک کشیده، دریاچه‌ ها، جنگل ‌های انبوه و چشمه‌ های آب معدنی است. همچنین، دماوند دارای جاذبه‌ های گردشگری بسیار متنوع و دیدنی نظیر کوه دماوند، غار رودافشان، دریاچه تار و مجموعه امامزاده عبدالله و خلیل الله است.

علاوه ­بر این ‌ها، وجود امکانات و زیرساخت‌ های گردشگری همچون هتل، رستوران، مراکز خرید و مراکز تفریحی، سفر به این شهر را برای گردشگران راحت‌ تر و لذت ‌بخش ‌تر می‌ کند؛ بنابراین می ‌توان گفت سفر به دماوند برای همه گردشگران تجربه ‌ای بی‌نظیر و فراموش ‌نشدنی خواهد بود.

بهترین زمان سفر به شهر دماوند

انتخاب بهترین زمان برای سفر به این شهر، بستگی به سلیقه و علاقه‌ مندی ‌های گردشگران دارد. برای علاقه‌ مندان به طبیعت‌ گردی و کوهنوردی، بهترین زمان سفر فصول بهار و تابستان است که آب و هوایی معتدل و طبیعتی سرسبز و زیبا دارد؛ اما برای علاقه‌ مندان به ورزش‌ های زمستانی، فصل زمستان بهترین زمان است؛ زیرا دماوند در این فصل پوشیده از برف است. در نهایت انتخاب بهینه ‌ترین زمان سفر به این شهر زیبا بر عهده گردشگران بوده و آن ‌ها می ‌توانند با توجه به سلیقه و علاقه ‌مندی‌ های خود بهترین زمان را انتخاب کنند؛ از همین­ رو پس از اینکه فهمیدید، دماوند کجاست و چه آب و هوایی دارد، می توانید اقدامات لازم برای سفر را انجام دهید.

منطقه دماوند از بالای شهر
منطقه دماوند

راه های دسترسی به منطقه دماوند

برای اینکه بدانید دماوند کجاست، باید موقعیت و مسیر دسترسی آن را بسنجید. شهر دماوند در استان تهران و در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد. این شهر از طریق سه مسیر جاده‌ ای قابل دسترسی است که شامل موارد زیر خواهد بود.

  1. مسیر اول: این مسیر از طریق آزادراه تهران-فیروزکوه است. برای دسترسی به این مسیر، باید از بزرگراه شهید زین‌الدین وارد آزادراه پردیس شده و بعد از ادامه مسیر در بزرگراه کنارگذر جنوبی بومهن، وارد جاده فیروزکوه ‌شوید. از طریق جاده فیروزکوه به دماوند می‌ رسید.
  2. مسیر دوم: این مسیر از طریق جاده تهران-دماوند است. برای دسترسی به این مسیر، باید از بزرگراه همت وارد جاده تهران-دماوند شوید. از طریق جاده تهران-دماوند به دماوند می ‌رسید.
  3. مسیر سوم: این مسیر از طریق جاده تهران-شمشک است. برای دسترسی به این مسیر، باید از بزرگراه شهید زین‌الدین وارد جاده تهران-شمشک شوید. از طریق جاده تهران-شمشک به دماوند می ‌رسید.

مدت زمان طی مسیر از تهران به دماوند، بسته به مسیر انتخابی متفاوت است. از طریق آزادراه تهران-فیروزکوه، این مسیر در حدود یک ساعت و نیم طی می‌شود. اگر از طریق جاده تهران-دماوند بروید، این مسیر در حدود 2 ساعت زمان خواهد برد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که از طریق جاده تهران-شمشک، این زمان به دو ساعت و نیم خواهد رسید. در طول مسیرهای دسترسی به دماوند، امکانات رفاهی مختلفی مانند رستوران، کافی‌شاپ، پمپ بنزین، و سرویس بهداشتی وجود دارد. از همین ­رو می ‌توانید در طول مسیر ببینید که امکانات دماوند کجاست و سرمایه ­گذاری یا زندگی در آن چه فایده‌ ای دارد؛ سپس می توانید برای خرید ویلا در دماوند اقدام کنید.

دیدنی های دماوند

منطقه دماوند پر از جاذبه ‌های طبیعی زیبا و دلنشین است. به همین علت سفر به آن را جذاب می ‌کند. با توجه به نزدیکی این شهر به پایتخت، بسیاری از ساکنان تهران‌ برای گذراندن اوقات فراغت خود این محل را انتخاب می‌ کنند. برای اینکه بدانید جاهای دیدنی دماوند کجاست، با ما همراه شوید.

برج شیخ شبلی

برج شیخ شبلی یکی از آثار تاریخی و فرهنگی شهر دماوند است که در استان تهران واقع شده است. این برج در ارتفاعات مشرف به شهر دماوند قرار دارد و به ­دلیل معماری زیبا و منحصر به ‌فرد خود، یکی از جاذبه ‌های گردشگری محبوب این شهر محسوب می ‌شود. تاریخ دقیق ساخت برج شیخ شبلی مشخص نیست؛ اما بر اساس شواهد موجود، این برج در دوران سلجوقیان (قرن چهارم و پنجم هجری قمری) ساخته شده است. بنا بر روایتی، این برج به یادبود شیخ ابوبکر دلف بن جحدر شبلی، حاکم دماوند در دوران سلجوقیان، ساخته شده است. شیخ شبلی مردی نیکوکار و عادل بود و مردم دماوند به پاس خدمات او، این برج را به یاد او ساختند.

برج شیخ شبلی یک برج هشت ضلعی است که از آجر ساخته شده است. ارتفاع این برج حدود ۹ متر است و در بالای آن، یک گنبد مخروطی شکل قرار دارد. بدنه برج با آجرهای ظریف و هنرمندانه ‌ای تزئین شده است. در قسمت پایین برج، 2 کتیبه سنگی قرار دارد که یکی از آن ­ها به خط کوفی و دیگری به خط ثلث نوشته شده است. حال که به خوبی فهمیدید شیخ جبلی دماوند کجاست، بد نیست که خود را برای بازدید از آن آماده کنید.

کوه دماوند
قله دماوند

قله دماوند

دماوند یکی از بلندترین قله‌ های ایران و جهان است که در استان تهران واقع شده است. این قله با ارتفاع بیش از ۵۶۰۰ متر یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان و طبیعت‌گران است. صعود به قله دماوند بسیار دشوار و پرمخاطره است. مسیر صعود شامل گذر از یخچال ‌ها و قله ‌های فرعی متعددی است که نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات کامل کوهنوردی هستند؛ علاوه­ براین، دما در ارتفاعات بالای این قله به شدت پایین بوده و بادهای شدید و طوفان‌ های برف اغلب رخ می ‌دهند.

با وجود سختی ‌ها و مخاطرات، صعود به قله دماوند برای کوهنوردان یک چالش بزرگ و هیجان ‌انگیز محسوب می ‌شود. مناظر بکر و زیبای این قله و احساس رضایت پس از رسیدن به اوج آن، پاداشی ارزشمند برای تلاش و رنج‌ های کوهنوردان است. اکنون که به خوبی دانستید قله دماوند کجاست، بد نیست که سری به کوهپایه‌ های آن بزنید.

غار رودافشان

غار رودافشان یکی از غارهای زیبا و دیدنی ایران است که برای دانستن مکان آن باید بدانید که دماوند کجاست. این غار حاصل فعالیت ‌های آتشفشانی دوران باستان بوده و دارای اشکال و نقوش بسیار زیبایی از قندیل ‌ها و چکنده ‌های سنگی است. ورودی غار پس از عبور از دهانه بزرگ و تونل مانند آن، به تالارها و فضاهای وسیع و باشکوهی منتهی می ‌شود که به واسطه انعکاس نور در آن ها، مناظری جادویی و بدیع به وجود آمده است. ستون‌ ها، دیوارها و سقف غار پوشیده از انواع نقوش و بلورهای زیبای گچی و آهکی است که چشم هر بیننده‌ ای را به خود خیره می‌ کند. عبور از این مسیر زیرزمینی پر از شگفتی، ماجراجویی هیجان ‌انگیزی برای کوهنوردان و غارنوردان به شمار می ‌رود.

تاریخ دقیق تشکیل غار رودافشان مشخص نیست، اما بر اساس شواهد موجود، این غار در دوران سوم زمین ‌شناسی (پالئوسن) تشکیل شده است. در این دوران، منطقه دماوند زیر آب بوده است و جریان آب باعث فرسایش سنگ ‌های آهکی و تشکیل این غار شده است. غار رودافشان دارای یک دهانه بزرگ بیضی شکل به ارتفاع ۲۰ متر و طول ۲۹ متر است. طول مسیر داخل غار حدود ۷۸۳ متر است، اما بسیاری از مسیرهای داخلی این غار در طول زمان بر اثر فرود قندیل ‌ها مسدود شده ‌اند و دسترسی به این بخش‌ ها وجود ندارد.

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک، یکی از جاذبه‌ های گردشگری طبیعی شهر دماوند است که در استان تهران واقع شده است. این آبشار در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا و در دره گروبار قرار دارد. آبشار جنگلک به ­دلیل ارتفاع زیاد و زیبایی چشم ‌نواز خود، یکی از آبشارهای محبوب در ایران محسوب می ‌شود. برای دسترسی به آبشار جنگلک، باید از جاده دماوند به سمت رودهن حرکت کنید. پس از رسیدن به روستای ناندل، باید به سمت روستای روح افزا حرکت کنید. در روستای روح افزا، باید از مسیری خاکی به سمت دره گروبار حرکت کنید.

پس از طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر، به آبشار جنگلک می ‌رسید و متوجه می‌ شوید که این جنگل دماوند کجاست. آبشار جنگلک دارای ارتفاعی حدود ۳۵ متر است و از رودخانه گروبار سرچشمه می ‌گیرد. این آبشار در فصل بهار و تابستان، پرآب ‌تر و دیدنی ‌تر است. آبشار جنگلک در تاریخ ۷ تیر ۱۳۸۱ با شماره ۴۱۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از دماوند و مناطق مسکونی آن
دماوند و خانه های ویلایی آن

مناطق مختلف دماوند

دماوند دارای مناطق مختلفی است که هر کدام از آن ‌ها شرایط و موقعیت خاص خود را دارند. از همین­ رو برای افزایش آگاهی شما در این زمینه، برخی از بهترین منطقه دماوند را مورد بررسی قرار می‌ دهیم تا متوجه شویم مناطق گوناگون دماوند کجاست.

گرمابسرد

گرمابسرد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است. این روستا در ارتفاع ۱۹۶۲ متری از سطح دریا و در دامنه‌ های جنوبی کوه دماوند قرار دارد. گرمابسرد به ­دلیل آب و هوای معتدل و خنک، طبیعت زیبا و بکر، و وجود چشمه ‌های آب گرم، یکی از روستاهای محبوب در ایران محسوب می‌ شود. اگر می ‌خواهید بدانید گرمابسرد دماوند کجاست، در موقعیت جغرافیایی ۵۲٫۳۵۳۶ درجه شرقی و ۳۵٫۴۶۷۸ درجه شمالی قرار دارد. این روستا از شمال به کوه دماوند، از جنوب به روستای ناندل، از شرق به روستای رودهن، و از غرب به روستای آبسرد محدود می ‌شود.

جمعیت گرمابسرد در سال ۱۳۹۵، برابر با ۹۲۸ نفر بوده است. این روستا از اقوام مختلفی تشکیل شده که از جمله آن ­ها می ‌توان به کردها، لرها، و ترک‌ ها اشاره کرد. اقتصاد گرمابسرد بر پایه کشاورزی، دامداری، و گردشگری است. محصولات کشاورزی این روستا شامل گندم، جو، سیب، و انگور است. همچنین، دامداری نیز یکی از فعالیت‌ های مهم اقتصادی مردم این روستا است.

گیلاوند

گیلاوند دماوند کجاست؟ به احتمال زیاد تا به حال نام گیلاوند را شنیده اید. گیلاوند یکی از بهترین منطقه دماوند به حساب می آید و محله ای از دماوند است که در جنوب غربی این شهر قرار دارد. این محله در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به ­دلیل آب و هوای معتدل و خنک، طبیعت زیبا و بکر، و وجود امکانات رفاهی متعدد، یکی از محله ‌های محبوب در شهر دماوند محسوب می ‌شود. تاریخ دقیق تأسیس گیلاوند مشخص نیست؛ اما بر اساس شواهد موجود، این محله از دوران صفویه وجود داشته است. در آن زمان، گیلاوند یکی از روستاهای کوچک بود که به تدریج با رشد جمعیت، به یکی از محله ‌های شهر دماوند تبدیل شد.

گیلاوند دارای آب و هوای معتدل و خنک است که باعث شده این محله به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در فصل تابستان تبدیل شود. همچنین، گیلاوند دارای طبیعت زیبا و بکری است که شامل کوه ‌ها، جنگل ‌ها، و رودخانه‌ ها می ‌شود.

آبسرد

آبسرد، یکی از شهرهای شهرستان دماوند در استان تهران است که در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد. تاریخ دقیق تأسیس آبسرد مشخص نیست، اما بر اساس شواهد موجود، این شهر از دوران ساسانیان وجود داشته است. در آن زمان، آبسرد یکی از روستاهای کوچک بود که به تدریج با رشد جمعیت، به یکی از شهرهای شهرستان دماوند تبدیل شد. اگر دوست دارید بدانید آبسرد دماوند کجاست، باید از جاده تهران-دماوند به سمت دماوند حرکت کنید. پس از رسیدن به شهر دماوند، باید به سمت شهر آبسرد حرکت کنید. پس از طی مسافتی حدود ۵ کیلومتر، به آبسرد می ‌رسید.

کیلان دماوند

شهر کیلان در شهرستان دماوند و در فاصله 75 کیلومتری شرق تهران واقع شده است. این شهر با سابقه ­ای تاریخی به قدمت بیش از 18 هزار سال، یکی از قدیمی ‌ترین مناطق استان تهران به شمار می ‌رود. کیلان از نظر جغرافیایی در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل و خنک است. این شهر از شمال به کوه ‌های دماوند و مهرچال، از جنوب به روستای زان، از شرق به روستای ساران و از غرب به روستای کوهان محدود می ‌شود. کیلان دارای جاذبه‌ های گردشگری متعددی است که از جمله آن‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد جامع کیلان
  • قلعه حاج عسگر
  • رودخانه جاجرود
  • دشت های سرسبز و باغات میوه
کوهپایه های دماوند و خانه های مسکونی در آن
کوهپایه های دماوند

سرمایه گذاری در دماوند

دماوند به ­دلیل برخورداری از طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و جاذبه‌ های گردشگری متعدد، پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد. این شهرستان دارای امکانات زیرساختی مناسبی نیز است و از جمله شهرهای پر رشد در ایران محسوب می‌ شود. دماوند به ­دلیل برخورداری از کوه ‌های دماوند و مهرچال، دشت ‌های سرسبز و باغات میوه، یکی از زیباترین مناطق ایران محسوب می ‌شود. آب و هوای این شهرستان نیز معتدل و خنک است و به همین دلیل، به ­عنوان یک منطقه گردشگری محبوب شناخته می‌ شود. در نتیجه بعد از این که دانستید دماوند کجاست، فرصت‌ های موجود در آن را بررسی کنید.

دماوند دارای جاذبه ‌های گردشگری متعددی است که از جمله آن ­ها می ‌توان به کوه دماوند اشاره کرد. این جاذبه ‌ها، هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به این شهرستان جذب می‌ کنند. این شهر دارای امکانات زیرساختی مناسبی است که از جمله آن ­ها می ‌توان به جاده‌ های مناسب، فرودگاه، شبکه‌ های ارتباطی و… اشاره کرد. این امکانات، سرمایه گذاری و خرید و فروش زمین در دماوند را تسهیل می ‌کنند.

سخن پایانی

دماوند یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین شهرستان‌ های ایران است. این شهرستان دارای طبیعتی بی نظیر، آب و هوایی مطبوع و جاذبه ‌های گردشگری متعددی است که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می‌ کند. دماوند علاوه ­بر جاذبه‌ های طبیعی، دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری نیز خواهد بود. این شهرستان دارای امکانات زیرساختی مناسبی است و از جمله شهرهای پر رشد در ایران محسوب می ‌شود. در این مطلب به ­صورت کامل به این مطلب پرداخته شده که دماوند کجاست و چه شرایطی دارد. ازهمین­ رو می ‌توان به­ عنوان یکی از بهترین شهرها برای سرمایه ‌گذاری روی آن حساب باز کرد.

املاک امرتات

سوالات متداول

  • شهر دماوند در کجای ایران واقع شده است؟

شهر دماوند در استان تهران قرار دارد و در دامنه‌های جنوبی کوه دماوند واقع شده است. این شهر در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد.

  •  آب و هوای دماوند چگونه است؟

دماوند دارای آب و هوای کوهستانی است با زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های معتدل. میانگین دما در زمستان بین ۱۰- تا ۰ درجه سانتی‌گراد و در تابستان بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

  • جاذبه‌های گردشگری دماوند کدامند؟

دماوند دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است، از جمله کوه دماوند، غار رودافشان، برج شیخ شبلی، دریاچه تار و مجموعه امامزاده عبدالله و خلیل الله.

  • بهترین زمان برای سفر به دماوند چه زمانی است؟

 بسته به علاقه‌های شما، بهترین زمان سفر متفاوت است. برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی، بهار و تابستان با آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز مناسب است. برای ورزش‌های زمستانی، زمستان با برف‌های فراوان و مناظر زیبای برفی ایده‌آل است.

  • راه‌های دسترسی به دماوند چیست؟

دماوند از طریق سه مسیر جاده‌ای قابل دسترسی است: آزادراه تهران-فیروزکوه، جاده تهران-دماوند و جاده تهران-شمشک.

 

0/5 (0 دیدگاه)

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه